vickywijers.reismee.nl

Dag 1 in Berlijn

Vandaag was het dan eindelijk zover. Vanochtend ging al vroeg mijn wekker en na de laatste voorbereiding kwam Luc mij ophalen. Samen met Luc reed ik naar Düsseldorf waar we de rest van de groep aantroffen (Laura, Jasmijn, Beau, Stella, Luuk, Tim en Ingrid). Om 13.30 vertrok het vliegtuig naar Berlin-Tegel en om 15.45 waren we al in het hotel. Het hotel is heel goed verzorgd en ik deel een kamer met Laura en Jasmijn.

Nadat we allemaal onze koffers hadden uitgepakt gingen we op pad in Berlijn. Het hotel ligt vlak bij de Alexanderplatz. We zijn samen wat gaan eten bij een Italiaans restaurantje om vervolgens via Unter den Linden en de Brandenburger Tor naar de Reichstag te lopen. We hebben een aantal weken geleden kaartjes gereserveerd om de koepel te bezichtigen. Eenmaal aangekomen was er strenge controle: je tas werd door een scanner gehaald en zelf moest je door een metaaldetector lopen. Ik had een kleine speaker in mijn tas en die mocht niet mee naar boven. Ik kreeg een pasje zodat ik hem later weer kon ophalen. Boven op het Reichstaggebouw was het adembenemend! Je kon het olympisch stadion zien, de dierentuin en de grote kerken en kathedralen.

Even wat achtergrondinformatie over het Reichstaggebouw. Het Reichstaggebouw is een politiek gebouw in Berlijn. Het opende in 1894 voor het eerst haar deuren. In 1933 brak er een grote brand uit in het gebouw. Het werd grotendeels verwoest. Veel mensen gaven Martinus van der Lubbe de schuld, hij zou de brand hebben aangestoken. Tijdens de koude oorlog werd de restauratie van het gebouw gestart. Het gebouw stond vlak bij de Berlijnse muur. Omdat er zo'n grote verdeeldheid was in het land, besloot het parlement om niet langer in Berlijn te vergaderen maar in Bonn. Ze vonden het niet prettig om vanuit het gebouw tegen de muur aan te kijken. Vanaf 1971 tot 1999 vergaderde het parlement in Bonn. Na de val van de muur wilde het parlement graag weer terug naar het Reichstaggebouw. Pas in 1999 werd de verbouwing helemaal afgerond en kon het parlement weer gebruik maken van het Reichstaggebouw. De koepel werd ook gebouwd tijdens de renovatie. De koepel is doorzichtig en je kunt er door naar buiten kijken. In de koepel zijn allemaal foto's en teksten te zien die met de geschiedenis van het gebouw te maken hebben.

Morgen vertrekken we om 9.00 vanuit het hotel. We gaan een fietstocht maken door de stad zodat we een beetje wegwijs worden. We gaan morgen nog geen scholen bekijken. De scholen waar we naar toe gaan de komende dagen, konden ons niet op maandag ontvangen. Vanaf dinsdag gaan we naar de universiteit, de Galileoschool, de Montesorischool en een Kindergarten. Als je vragen hebt voor de leraren, scholieren en studenten die we gaan ontmoeten, dan mag je ze achterlaten bij reacties. Gedurende de week ga ik filmpjes en foto's plaatsen, maar omdat het nogal wat tijd kost om alles te bewerken kan het zijn dat ze een dag later komen dan de tekst.