vickywijers.reismee.nl

Dag 2 en 3

Dag 2

Vandaag hebben we een fietstocht door de stad gemaakt. We hebben twee tandems gehuurd en 5 gewone huurfietsen. Vanuit de Alexanderplatz zijn we heel Berlijn doorgefietst. We zijn ook alvast gaan kijken bij een van de scholen die we morgen gaan bezoeken. Zo weten we alvast welke route we ongeveer gaan afleggen. Tijdens de fietstocht zijn we naast verschillende bekende gebouwen en monumenten gekomen, zoals het Holocaustmonument en het Russische gedenkmonument in Treptowerpark. Nadat we even hebben omgekleed in het hotel zijn we boodschappen gaan doen. We hebben in een supermarkt vlakbij de Alexanderplatz wegwerpbarbecues, vlees, stokbrood en groenten gekocht. Vervolgens zijn we naar Monbijoupark gefietst. Je mag daar in het park barbecueën overdag zolang je maar je eigen rommel opruimt. Er staan speciale bakken waar de kolen in kunnen. Na samen te hebben gegeten zijn we allemaal de fietsen gaan terugbrengen. We hadden nog best veel vlees over, dus dat hebben we uitgedeeld aan de daklozen rondom het park.

Dag 3

Vandaag is het dan eindelijk zover: we gaan de Freie Universität bezoeken. We moeten een trein en een metro nemen om bij onze bestemming aan te komen. Het openbaar vervoer in Berlijn is veel beter geregeld dan in Nederland. Er zijn veel meer aansluitingen dus je kunt echt overal komen. In Nederland studeer je aan de PABO als je juf of meester wil worden. In Duitsland moet je naar de universiteit. Je leert dan 2 of 3 vakken en daar mag je dan les in geven. In Nederland leert een juf of meester alle vakken, dus mogen ze ook in alle vakken les geven. De studenten  waren erg verbaasd dat wij al snel stage lopen. Zij lopen heel weinig stage, namelijk een half jaar. Zoals jullie weten ben ik er elke donderdag en één keer per drie weken een hele week. Dat kennen de studenten in Duitsland helemaal niet. Ze verteld ons dat ze het heel fijn zouden vinden als ze meer stage zouden hebben, want daar leer je heel veel van.

Morgen gaan we naar een Montessorischool vlak bij de Wannsee. Je leest er in mijn volgende blog meer over!